Minggu Keempat

Minggu keempat

Pada minggu ini peserta belajar tentang design of blended learning atau disebut reka bentuk pembelajaran secara teknologi. Peserta juga belajar cara untuk mengganbungkan kurikulum dan teknologi. Perkembangan teknologi semasa melonjakkan profesion perguruan untuk menggabungkan pembelajaran secara blended learning ini.

Misalnya melalui pembelajaran secara flipped classroom menjadikan pelajar di dalam kelas menjadi aktif dalam menuntut ilmu. Proses pembelajaran secara penerokaan akan berlaku di mana pelajar akan bergerak dari stesen ke stesen untuk mendapat ilmu. Pelajar juga dapat berkongsi maklumat dengan rakan yang lain melalui ruangan tambahan ilmu yang disediakan guru. Kaedah flipped classroom ini juga menjana kognitif pelajar sekaligus mengaplikasikan pembelajaran secara konstruktivisme.


Melalui perbincangan di bahagian 4.3, banyak ilmu yang dapat diperolehi antara yang menarik ialah melalui peserta Ian Capstik yang mengatakan bahawa guru yang malas sahaja yang tidak mahu menggunakan blended learning. Ia merupakan salah satu perkongsian yang mencabar semua guru untuk mengaplikasikan blended learning di sekolah. Seterusnya melalui blended learning ini juga pelajar dapat belajar secara kolaboratif dan berkongsi idea dengan ramai pelajar di dalam dan luar negara.

No comments:

Post a Comment