Kelebihan Dan Kelemahan BL

Kelebihan “Blended Learning”.

Dalam setiap perkara terdapat kebaikan dan kelemahan tentang sesuatu perkara tersebut. Begitu juga dengan pelaksanaan Blended Learning itu sendiri. Ianya mempunyai kebaikan dan kelemahan yang tersendiri. BL memerlukan interaksi supaya sesebuah kursus itu dapat dilaksanakan sama seperti kelas bersemuka. Interaksi adalah elemen yang paling penting dalam sesebuah pembelajaran atas talian. BL memerlukan interaksi dan perhubungan antara pelajar sesama mereka dan juga pelajar bersama pelatih kursus. Melalui BL, pelajar dapat berinteraksi dengan rakan kursus yang terdiri daripada pelbagai latar belakang pendidikan yang berbeza walau di mana jua. Mereka boleh berkongsi pandangan dan idea (Cole & Timmerman, 2015).

Pelajar juga dapat berinteraksi secara peribadi dengan pelatih kursus dan bertanyakan sendiri soalan mengenai pembelajaran mereka. BL menyediakan ruang forum dan perbincangan untuk meluaskan interaksi dan rangkaian perhubungan serta memberikan jalan untuk pembelajaran sokongan (Alshehri, 2015). Antara kelebihan penggunaan BL adalah sifatnya yang dapat memenuhi keperluan semasa pelajar. BL juga boleh dilaksanakan sebagai sebahagian daripada proses pembelajaran teradun. Ini dapat dilihat dalam situasi apabila BL dijadikan sebagai pembelajaran altenatif oleh pensyarah apabila tidak dapat mengadakan kelas secara bersemuka. Proses pengajaran dan pembelajaran masih berlaku walaupun di alam maya.

Selain itu,  BL membolehkan pemindahan maklumat antara pensyarah kepada pelajarnya yang berlaku secara atas talian dan boleh diakses pada bila-bila masa sahaja. BL juga memberi peluang kepada pelajar pengajian jarah jauh. Pelajar yang mengikuti pengajian secara jarak jauh ini boleh mendaftar kursus dalam BL dan mengikutinya secara dalam talian sahaja. Melalui BL pelajar mampu memperolehi pengetahuan yang sama tanpa menghadirkan diri ke kelas secara fizikal, selain boleh meneroka lebih banyak maklumat berkaitan yang dirasakan perlu. Kelebihan ini juga menjadikan BL sebagai satu langkah penyelesaian bagi mereka yang ingin mencari maklumat sertak kemahiran tambahan kepada subjek yang dipelajari di dalam kelas. Berdasarkan kelebihan-kelebihan ini, BL diletakkan sebagai media pembelajaran baru (Wang & Baker, 2015).

Dalam BL, tugasan kursus yang wujud adalah lebih banyak jika dibandingkan dengan tugasan di dalam kelas secara bersemuka. Ini kerana pelatih kursus ingin melihat prestasi pelajarnya memahami sesebuah topik yang dikemukakan. Penilaian kendiri dan tugasan untuk pelajar boleh dijadikan penggerak yang baik bagi melengkapkan kursus (Wang & Baker, 2015). Kepelbagaian jenis tugasan juga mencetuskan kepelbagaian cara pemarkahan untuk seimbangkan corak pembelajaran yang berbeza. Walau bagaimanapun, tugasan ini juga menjadi beban kepada pelajar disebabkan masa yang diambil untuk menyiapkannya agak lama dari biasa dan tugasan yang banyak dalam BL menjadikan pelajar terbeban untuk menyiapkannya dan memerlukan masa tambahan untuk menghabiskan kursus tersebut. Terdapat juga segelintir pelajar yang berputus asa dan tidak dapat menghabiskan kursus tersebut (Abeer & Miri, 2014).



Kelemahan Blended Learning

Secara umumnya program BL atau MOOC sedang dibangunkan secara berperingkat. Oleh itu penambahbaikkan terhadap program ini sentiasa dijalankan dari semasa ke semasa. Justeru, kelemahan kepada BL ini sebenarnya terletak kepada peserta, guru atau pelajar itu sendiri. Antara kengkangan untuk menggunakan BL ini ialah ketidaksediaan dari sudut ilmu untuk menguasai ilmu teknologi. Kemahiran teknologi atau technology digital skill ini amat penting dikuasai sebelum menggunakan BL. Kegagalan untuk menguasai kemahiran teknologi ini menyebabkan peserta lambat untuk menguasai, mempelajari dan melaksanakannya.

Penyelenggaraan bagi program ini memerlukan dana keewangan yang tinggi. Pelaksanaan VLE Frog di seluruh sekolah Malaysia melalui program Bestari1Net memperuntukkan wang jutaan ringgit. Oleh itu, suatu peruntukan yang besar perlu diperuntukkan kerajaan untuk melaksanakannya di peringkat sekolah.

Untuk menggunakan BL ini juga peserta perlu memastikan sesuatu tempat mempunyai rangkaian internet. BL tidak dapat dilaksanakan jika talian internet tidak ada, perlahan atau lembab. Budaya plagiarism juga mungkin akan berkembang di kalangan pelajar kerana mereka dapat mencari maklumat dengan pantas. Ia mungkin membawa kepada sikap malas dalam membuat kajian secara mendalam. Sikap mengambil mudah atau enteng dalam tugasan yang diberikan menyebabkan mereka bertindak untuk copy sahaja bahan yang telah dibuat oleh orang lain.


No comments:

Post a Comment