Cadangan Pembelajaran Melalui BL

Cadangan Pembelajaran Melalui Blended Learning.

Dalam usaha menjayakan penggunaan BL sebagai platform pembelajaran, aktiviti pembelajaran adalah amat bergantung kepada pedagogi, pengalaman pembelajaran, dan sumber pembelajaran yang digunakan (Bailey et al., 2015; Lim & Hwa, 2015). Jadual berikut merupakan cadangan pelaksanaan aktiviti pembelajaran berdasarkan pedagogi pembelajaran.

Jadual 1: Aktiviti-aktiviti pembelajaran

Pembelajaran menggunakan BL

Sumber pembelajaran

 Pembacaan dalam talian
 Panduan pembelajaran dalam talian
 Pautan laman web
 Aktiviti dalam talian

Kolaboratif

 Perbincangan dan forum secara dalam talian (bilik darjah maya)
 Kerja kumpulan kecil secara maya
 Bina dan berkongsi sumber pembelajaran secara dalam talian.

Pembelajaran

 Video rakaman pengajaran guru
 Bilik darjah maya (dalam talian)

Komunikasi

 email
 Memo dalam talian
 Ruang forum
 Ruang sembang dalam talian

Aktiviti pelajar

 Latih tubi secara dalam talian
 Ujian dalam talian
 Refleksi pembacaan dalam talian
 e-portfolio


Diadaptasi dari “Getting Started with Blended Learning” oleh Debra Bath dan John Bourke, 2010, m.s.4. Perancangan yang teliti dan pelaksanaan yang sistematik merupakan kunci utama dalam kejayaan pembelajaran menggunakan platform BL ini. Aktiviti pembelajaran yang dirancang haruslah melibatkan sumber teknologi yang menarik dan terkini. Ini adalah kerana pembelajaran berasaskan teknologi seperti platform BL adalah berkonsepkan pendekatan pembelajaran teradun (Blended Learning), di mana faktor kejayaannya amat bergantung kepada keberhasilan gabungan teknologi dan kaedah instruksional yang digunakan dalam memenuhi keperluan pembelajaran pelajar. Seharusnya proses ini dijayakan dalam persekitaran pembelajaran interaktif yang bermakna bagi mencapai objektif pembelajaran.


Bailey et al. (2015) melalui Model Pusingan (Rotation Model) telah mencadangkan, giliran aktiviti pembelajaran yang boleh diamalkan dalam menjayakan proses pembelajaran menggunakan platform berpengantarakan teknologi BL . Model ini secara umumnya mengabungkan aktiviti pembelajaran dan penggunaan teknologi interaktif secara berkesan.

No comments:

Post a Comment